Jestem świeżo, po ukończeniu kursu Blended Learning Fundamentals, którego autorem jest Chris Mattia i naprawdę jestem pod dużym wrażeniem.

Podczas szkolenia, nie nauczyłem się obsługi żadnego nowego narzędzia, ani programu. Zagadnienia takie jak: Google Apps, Socrative, nagrywanie i udostępnianie ekranu, łączenie tabletów z projektorem, wykorzystanie tabletu jako tablicy interaktywnej itd., znam i często omawiam podczas szkoleń, które prowadzę. Powód jest inny – autor przedstawił bardzo ciekawe uzasadnienie powodów wykorzystania tych i podobnych narzędzi.

Blended learning, o co chodzi?

Nie wszyscy zapewne, orientują się o co chodzi, więc w kilku słowach wyjaśnię. Blended learning, łączy tradycyjne spotkania w klasie lub sali wykładowej, z samodzielną pracą uczniów przed lub lekcji. W obu etapach, wykorzystujemy narzędzia IT np. platformę e-learningową, pracę na wspólnych dokumentach, laptopy, tablety lub smartfony itd. Najbardziej znanym przykładem blended learningu jest metoda odwróconej klasy (flipping classroom).

Odwrócona klasa

Odwrócona klasa to metoda, w której nauczyciel przed lekcją przygotowuje (najczęściej w formie screencastu) omówienie zagadanień. Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu, przed przyjściem na zajęcia. W ten sposób podczas spotkania w klasie, jest dużo więcej czasu na dyskuję, ćwiczenia i rozwiązywanie zadań. Z doświadczeń nauczycieli, wynika, że zastosowanie tego sposobu przynosi bardzo dobre rezultaty.

Porównanie modelu tradycyjnej i odwróconej klasy

na podstawie University of Washington

Kupić, czy wynająć?

Wracając do szkolenia, autor porównuje proces edukacyjny, do dylematu: kupić, czy wynająć mieszkanie? Już śpieszę z wyjaśnieniem: w tradycyjnym modelu nauczania, większość uczniów/studentów traktuje swoją edukację, tak jak gdyby wynajmowali nieruchomość. Ponoszą określone koszty, ale odpowiedzialność za proces, spoczywa na kimś innym (nauczycielu/wykładowcy).

Dlaczego blended learning?

Umiejętne wykorzystanie metody, odmienia sytuacje. To uczeń/student staje się “właścicielem”, ponosi odpowiedzialność i ryzyko. To największa korzyść z tej zmiany.

Wykorzystanie blended learningu, przesuwa odpowiedzialność za proces uczenia z nauczyciela/wykładowcy na ucznia/studenta.

Rozwiązywanie problemów, kreatywność, praca w zespole.

Największą zaletą wykorzystania blended learningu, jest możliwość nauczenia uczniów, tak bardzo poszukiwanych na rynku pracy umiejętności: samodzielnego rozwiązywania problemów, kreatywności i pracy w zespole. Nie będzie to możliwe bez tego, że uczniowie staną się “właścicielami nieruchomości”.

Dlatego jestem przekonany: blended learning – zdecydowanie tak!